piątek, 9 października 2009

Czym karmię moje chomiki

Jako że dbam o swoje maluchy, staram się dostarczać im w karmie niezbędnych składników pokarmowych. By urozmaicić ich krótkie życie podaję  kilka różnych karm, czasem je mieszając.

Najczęściej kupowaną przeze mnie karmą jest Vitapol dla chomików. Jest  to dobra, polska firma, produkująca karmę wysokiej jakości. Cena mi odpowiada, kilogram kosztuje niecałe 6 zł.
Jej skład to:

    * ziarno zbóż i produkty zbożowe: 55%
    * mieszanka paszowa uzupełniająca granulowana: 19%
    * nasiona i owoce oleiste: 14%
    * warzywa: 7%
    * produkty piekarnicze: 5%
Oprócz tego mogli jeszcze napisać konkretniej co wchodzi w skład karmy ;)
VITAPOL POKARM PEŁNOWARTOŚCIOWY DLA CHOMIKA 1kg; cena: 5,25 zł
Image Hosted by ImageShack.us
Źródło: animalia.pl

Oprócz paszy podstawowej z Vitapolu podaję chomikom również tę z firmy Tukan. Wielu twierdzi, że jest kiepskiej jakości. Jednak sądząc po opisie składników oraz naocznej analizie, skład Tukana i Vitapolu nie różni się rodzajem składników, tylko trochę składem procentowym. Nie zawiera dużo granulowanych chrupek i przyjemnie pachnie. Jako urozmaicenie nadaje się bardzo dobrze.
Skład:

    * pszenica: 36%
    * kukurydza: 23%
    * słonecznik: 12%
    * suszone warzywa: 3%
    * ekstruder kukurydziany: 6%
    * owies: 5%
    * jęczmień: 5%
    * granulat: 5%
    * orzechy: 3%

TUKAN MIESZANKA PASZOWA PEŁNOPORCJOWA 1l; cena: ok. 4 zł
Image Hosted by ImageShack.us

Źródło: tukanfirma.republika.pl
PS: Jeśli chodzi o tę karmę, to może akurat mi trafiła się partia z bardzo niewieloma granulowanymi chrupkami? Bo gdy się przyjrzeć temu zdjęciu, to wydaje się, że jest ich więcej. Postaram się zrobić zdjęcia i pokazać jak wygląda moja karma.


Ostatnio kupiłam nowy zestaw - dwie karmy z Vitapolu + puszka. Zawiera on  duże opakowanie karmy pełnoporcjowej Premium. Na opakowaniu widnieje napis "Energy+", cokolwiek ma to oznaczać ;) Poza tym firma w końcu wpadła na dobry pomysł i zamieniła okropne kartonowe pudełka, z których wysypywała się karma, na plastikowe torebki z zamknięciem. Sama karma wygląda przyzwoicie. Zawiera o wiele więcej owoców i ziół, niż zwykły pokarm podstawowy. Tylko zapach ma jakiś taki dziwny, kwaśny, chyba od orzechów.
Na marginesie, we wszystkich karmach orzechy są wątpliwej jakości :/ Mam nadzieję, że mimo to są zdrowe.
VITAPOL ZESTAW DLA CHOMIKA KARMY + PUSZKA GRATIS, 1kg + 400 g; cena: 10,90 zł
Image Hosted by ImageShack.us
Źródło: animalia.pl

Jako, że jeden z moich chomasów jest grubiutki, postanowiłam z całej karmy wyciągnąć wszystkie pestki słonecznika oraz dyni. Liczę, że zapobiegnie to tyciu reszty chomików. Każdemu radzę w ten sposób zapobiegać tyciu gryzoni. Słonecznik i dynię podaję chomikom w formie przysmaku, kilka pestek do 2-3 dni.

Oprócz tego, jako dodatki, podaję chomikom kolby z Vitapolu oraz Tukana. Te z Vitapolu wyglądają dobrze i pachną ładnie, ale żółty kolor "produktów piekarniczych" czasem mnie przeraża ;)
Jeśli chodzi o kolby z Tukana, to polecam orzechowe. Co prawda nie są tak kolorowe jak Vitapol, ale chomiki się nie otrują i będą mogły sobie na nich spokojnie ścierać siekacze.
Najczęściej kupowane przeze mnie kolby z Vitapolu to warzywne, owocowe i orzechowe. Czasem zdarzyło się mi kupić z owocami leśnymi i świętojańskie, ale chomiki jakoś się na nie nie rzucały :/ Warto kupować opakowanie 3. sztuk, niż 2., bardziej się opłaca.
VITAPOL KOLBY DLA GRYZONI MIX 3 sztuki; cena: 3,85 zł
Image Hosted by ImageShack.us

Źródło: animalia.pl

TUKAN KOLBY ORZECHOWE DLA GRYZONI 2 szt.; cena: ok 1,90 zł
Image Hosted by ImageShack.us


Oprócz kolb podaję też czasami tzw. smakoszki, czyli tłoczone krążki z ziaren, chrupek i warzyw. Wyglądają wg mnie bardzo smakowicie, są słodkie, chomiki bardzo je lubią, ścierają zęby. Jedynym minusem tego przysmaku jest barwiony  wafel przyklejony do spodu smakoszki, np. niebieski, różowy albo zielony. Niestety, później chomiki siusiają na kolorowo. Wiem, że to trochę "przerażające", ale przynajmniej gryzonie mają zajęcie. Gdyby takie wafle były toksycznie, nie byłyby dopuszczone do sprzedaży.
VITAPOL SMAKOSZKA WARZYWNA 1 szt.; cena: ok. 90 gr
Image Hosted by ImageShack.us


Jako przysmak podaję też chomikom dropsy jogurtowe firmy Animals. Są o wiele lepsze niż dropsy Vitapolu, które dziwnie pachną i wyglądają jakby były z wosku :/ Podaję im drops raz w tygodniu, albo wtedy, kiedy mi się przypomni ;) Na początku dawałam im jednego dropsa na głowę, ale teraz zmieniłam podejście, i jednego dropsa dzielę na trzy chomiki. Po prostu trzymam przysmak w palcach, przystawiam do klatki, a każdy maluch przez kilka chwil go ogryza.
ANIMALS DROPSY JOGURTOWE DLA GRYZONI 100 g; cena: 3,41 zł

Image Hosted by ImageShack.us

Dodatkiem do karm są jeszcze różne warzywa i zioła z Herbal Pets: marchewka, brokuł i mieszanka ziół dla chomika. Brokułu nie polecam, jest go mało, jest drogi, a chomiki za nim nie przepadają, bo nieprzyjemnie (wg mnie) pachnie. Nawet trochę mnie mdli gdy wącham paczkę ;)  Zioła, gdy maluchy na początku nie chciały ich jeść, mieszałam próbnie z karmą. W takiej formie nauczyły się je jeść, aż w końcu mogłam same podawać w osobnej miseczce.
HERBAL PETS CHIPSY MARCHEWKOWE 125 g; cena: 2,70 zł
Image Hosted by ImageShack.us

HERBAL PETS CHIPSY BROKUŁOWE 50g; cena: 2,30 zł
Image Hosted by ImageShack.us

HERBAL PETS ZIOŁA PODSTAWOWE DLA CHOMIKA 100 g; cena: 2,50 zł
Image Hosted by ImageShack.us

Jeśli chodzi o świeże warzywa i owoce, to prym wiodą marchewka, jabłko i kapusta. Czasem skubną kawalątek banana, ogórka, pomidora i winogrona. Zatem witamin mają co niemiara.
Raz na 1-2 tygodnie dostaną też kawałek gotowanego mięska z kurczaka, twarożku, jogurtu naturalnego, chrupkiego pieczywa czy sucharów.

Na koniec jeszcze wspomnę, że każdy chomik w klatce ma wapienko. Niestety nie wszystkie z niego korzystają. Najlepiej wybrać warzywne. Tylko w momencie, gdy chomik ze środka wygryzie warzywka, to większość wapienka zostaje nieruszona. Na szczęście jest ono tanie.
VITAPOL WAPIENKO WARZYWNE DLA GRYZONI 40 g; cena: 1,40 zł
Image Hosted by ImageShack.us

Źródło: kacikpupila.pl

Dzięki temu wszystkie moje maluchy są zdrowe, mają zadbaną sierść, błyszczące oczka, i nigdy nie chorowały na żadne wirusowe/bakteryjne choroby.

13 komentarzy:

  1. Uff, ale się zaczytałam! Masz fajnie, ja wapienko z Vitapola kupiłam za 3,50 zł... Także mieszam karmy, ale teraz się ich pozbywam. Ogólnie to do jednej miseczki daję Best Friend ,,Festival'' + ziarna z Dako-art a do drugiej Vitapol Magic Line. Zainteresował mnie ten pokarm Aroma Color. Ciekawe. xD ,,Wyglądają wg mnie bardzo smakowicie, są słodkie'' - próbowałaś? xD Pozwolę sobie jeszcze dodać, że kapusta powoduje wzdęcia, lepiej jej nie podawać. Dziękuję za życzenia, Negrulkę wyczochrałąm. :0 Ja wcale nie kończę z blogiem, myślałam o tym dawno temu. ;P W każdym razie poprawiłąś mi humor. Pozdrów maluchy. ^^ [negra-site]

    OdpowiedzUsuń
  2. sorki za błędy, pisałam na szybko.. (Sheltii)

    OdpowiedzUsuń
  3. a te zioła podstawowe to dobre? bo się zastanawiam czy kupić chomisi.

    OdpowiedzUsuń
  4. @Sheltii. No, wapienka z Vitapolu są chyba dwa do wyboru, jest po 3 zł z hakiem, a drugie tańsze. Nie mam pojęcia czym się różnią, bo tego droższego nie miałam. Czemu pozbywasz się mieszanych karm? Ostatnio właśnie patrzyłam na Vitapol Magic Line i zastanawiam sie, czy kupić. Ładnie to wygląda? ;) a Smakoszek nie próbowałam, ale wąchałam i słodko pachną. Stąd ten wniosek ;)
    Co do kapusty, to najczęściej dostają pekińską. Nie wiem, czy to coś zmienia, ale nie dostają jej bardzo często, więc źle nie będzie.
    Ciesze się, że poprawiałam humor ^_^

    OdpowiedzUsuń
  5. Jeśli chodzi o zioła z Herbal Pets, to są ok. Ładnie pachną, jest ich sporo, więc szybko się nie kończą. Jak napisałam wyżej, chomiki najpierw były "zdziwione" po obwąchaniu tych ziół ;) Ale jednak im się spodobały i pałaszują je ze smakiem. Mówię to z doświadczenia nie tylko moich chomików ;) Trzeba tylko być cierpliwym.

    OdpowiedzUsuń
  6. No, Magic Line jest całkiem ciekawe. Jedyny problem to duża ilość słonecznika i kolorowych dodatkóq, ale to się spokojnie wybierze. Reszta jest OK, zapach intensywny. Są tam warzywa, owoce, pestki dyni, jakaś trawa (?). Mieszanych karm się pozbywam, bo jest ich dużo i co za tym idzie wolno się zużywają. Mam jeszcze karmę sprzed roku! Więc sobie wyobraź co tam u mnie jest. x3 Tsza rozdać po znajomcyh chomikach i kupić jedną lub dwie, ale dobre. Mam nadzieję, że Negrulka też posmakuje w HP. Pozdr.

    OdpowiedzUsuń
  7. co na to poradzić gdy chomik nie lubi owsa?

    OdpowiedzUsuń
  8. Jeśli chomik nie lubi owsa, to - szczerze mówiąc - trzeba pogodzić się z jego upodobaniami :) Tak, jak ludzie nie lubią wielu potraw, tak chomik może za owsem nie przepadać. Zatem by "pozbyć się" owsa można: ALBO go po prostu wyrzucić, ALBO zasiać w doniczce (chomik może zasmakować w zielonej trawce), ALBO zmienić karmę na taką, która zawiera mniej owsa albo zbóż ogólnie (np. Vitapol Premium Line - zdjęcie u góry, z puszką, 45% ziaren), ALBO zrobić karmę samemu z produktów dostępnych w sklepie np. ze zdrową żywnością. Przynajmniej wtedy mamy świadomość co dokładnie je nasz chomik :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Mój Guto aktualnie ma karmę z Vitakraftu MENU. Chyba mu smakuje. Co do ziół i dodatków HP, to najbardziej gustuje w:
    -karma ziołowo warzywna dla chomików
    -Pasternak
    -chipsy jabłkowe
    -zioła z jodem
    -zioła i warzywa (podobno pomagają w odchudzaniu, mojemu chomikowi się to na pewno przyda ;D )

    OdpowiedzUsuń
  10. Sory, ale bzdury piszesz, vitapol to nie jest dobra karma. Jest bardzo mało urozmaicona. Najlepsza karma to versele laga hamster nature lub mini hamster nature, albo beaphar lub od biedy vitakraft. Te karmy są urozmaicone i będa służyć chomikom.

    OdpowiedzUsuń
  11. Do Anonimowego z 27 sierpnia 2012 19:44
    Nie zgadzam się z twierdzeniem, że Vitapol nie jest urozmaicony. W ciągu kilku lat, zwłaszcza od kiedy ten post na blogu został napisany, skład karmy Vitapol bardzo się poprawił. Są w niej i suszone warzywa, i zioła, i większość nasion, które chomik powinien jeść. Od jakiegoś czasu nawet kolby Vitapolu nie są już aż tak widocznie nasycone chemią. Twierdzę, że karma Vitapol jest dobrą alternatywą dla osób, które nie są w stanie wydawać 20-kilka złotych na jedno opakowanie karmy dla gryzonia. Oczywiście, firmy o których wspominasz robią bardzo dobre karmy, nie twierdzę, że Vitapol powinien wieść prym. Ale na pewno nie jest to firma najgorsza.

    OdpowiedzUsuń
  12. Słyszałam,że chomiki umierają od ogórków czy to prawda

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam.
      Ogórek nie jest wyrokiem śmierci, ale nie jest też wskazane, żeby był podawany chomikom do jedzenia. Świeży ogórek powoduje wzdęcia (nawet u człowieka, co dopiero u chomika), które mogą zaszkodzić układowi trawiennemu. Wzdęcia z kolei wywołują ból brzucha.
      Krótko mówiąc, ogórek nie powinien być podawany chomikom, zwłaszcza w większych ilościach.

      Usuń