poniedziałek, 1 marca 2010

Dbanie o pazurki

W jednej z ostatnich notek pisałam o ścieraniu pazurków. W kilku komentarzach zauważyłam, że pytaliście jakie zabawki zapewnić chomikowi, by nie miał problemów z przerośniętymi pazurkami. Otóż najprostszym wyjściem będzie zapewnienie mu:
  • bardzo głębokiej ściółki, by mógł często kopać. Można też, w ramach wybiegu, wpuścić chomika do kartonu, dużej donicy czy skrzynki wypełnionej trocinami, by się wyszalał
  • zabawek najlepiej zrobionych z drewna
  • jeśli mamy klatkę z półpiętrami, warto dobudować dodatkowe pięterka, które stworzą większą powierzchnię do biegania. Chomik w małej klatce ma mniej możliwości do ścierania pazurków
  • piasku kąpielowego
  • wapienka - niektórego chomiki nie tylko je gryzą, ale i drapią.
 
Pazurki tego chomika są już zbyt długie, jednak są cienkie. 
Nie warto obcinać, a lepiej zadbać o to, 
by chomik miał na czym zetrzeć je w klatce i na wybiegu. 
Jeśli Twój chomik ma takie pazurki - lepiej zostaw je w spokoju. 

Jeśli chomik mieszka z akwarium i przybiera pozę, jakby chciał się wspiąć na ściany i z niego wyjść, warto w tym miejscu umieścić kawałek kory, czy szorstkiej deseczki (bez drzazg), by "wspinając się", mógł popracować na korze pazurkami. W klatkach również zdaje to egzamin. Oczywiście nie każdy chomik będzie tym zainteresowany, ale warto wtedy eksperymentować z różnymi gatunkami drzew, położeniem kory. Można również taką deseczkę używać tylko na wybiegu, jako urozmaicenie.

O pazurki naprawdę warto dbać. Jednak jeśli nie widać wyraźnego problemu z ich długością czy grubością, NIE WARTO BRAĆ SIĘ ZA OBCINANIE. Nie róbmy nic na siłę i bez potrzeby. Obcinajmy pazurki widząc, że chomik faktycznie ma problem z wygodnym trzymaniem smakołyków czy swobodnym stąpaniem na łapkach. Inaczej taki źle obcięty pazurek może się zdeformować.

Problemy z pazurkami mogą wystąpić też u chomiczków, które mają złamaną  łapkę. Trudniej jest im poruszać się, przez co mogą być przez jakiś czas mniej aktywne - mają mniej sposobności, by pazurki zetrzeć w naturalny sposób. Jeśli jednak złamana łapka nie została nastawiona i pozostała bezwładna, nie warto skracać jej pazurków.

Jeśli już bierzemy się za obcinanie, NIE RÓBMY TEGO SAMI! Potrzebne są dwie osoby:
  • jedna do bezpiecznego trzymania chomika w miejscu
  • druga do obcinania pazurków
Za obcinanie powinny zabierać się raczej dorosłe, opanowane osoby, mające wprawę w obchodzeniu się z chomikiem i obcinakiem do paznokci. Żeby obciąć choć jeden pazurek trzeba się naprawdę namęczyć, jest to nie lada wyczyn.
Poza tym ktoś niedoświadczony może przypadkowo obciąć pazurek za krótko albo, co gorsza, obciąć kawałek paluszka chomika. Maluch bardzo się stresuje podczas takiego zabiegu, jest mocno trzymany i nie rozumie dlaczego. Więc jeśli pazurki nie są naprawdę grube, zawinięte pod łapkę i nie sprawiają, że chomik krzywo stąpa, nie obcinajmy ich.

Dlatego nie obcinajmy, a zapobiegajmy!

20 komentarzy:

  1. Bardzo fajnie opisane. U mnie przerost pazurków na szczęście nigdy się nie zdarzył. A co do Gryzi, to już się przyzwyczaiłam. :) Gacuś oswojony już? [negra-site]

    OdpowiedzUsuń
  2. Myszy kiedyś pazurek wrastał w łapkę, ale obcięłam i już nie ma takiego problemu:) Mój chomik jakoś spokojnie dał się złapać, o dziwo.
    myyysza.gu.ma

    OdpowiedzUsuń
  3. fajna notka. Niestety mój chomik zdechł...

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetne notka, przyda mi się, ale my jak narazie większych problemów z pazurkami nie mamy xD Pozdro ; * //chomiq

    OdpowiedzUsuń
  5. Wspaniała notka i jak zwykle wspaniałe informacje ! Naprawdę to świetny blog !

    OdpowiedzUsuń
  6. Dużo wiadomości. Na szczęście wszystkie moje poprzednie oraz obecne chomiki nie miały do czynienia z tym przykrym ' przyrostem ' . [ sweet-chomiki.blog.onet.pl
    prosiakowo.blog.onet.p; ]

    OdpowiedzUsuń
  7. przerost u chomików występuje na szczęscie żadko, Stefan zawsze miał poprawne pazurki !:)
    Pozdrawiam serdecznie ;*
    { Hamsterkowo.blog.onet.pl }

    OdpowiedzUsuń
  8. Moje chomiczki mają krótkie pazurki ;) więc nie ma potrzeby obcinania ;) U mnie wkońcu nowa notka. Zapraszam Serdecznie i Pozdrawiam ;*
    Hamster-Life

    OdpowiedzUsuń
  9. Zwykle chomiki z takimi pazurkami jak na zdjęciu po prostu nie gustują w takich zabawkach, które im je ścierają i już takie pazurki są problemem, haczą się o siebie, także, moim skromnym zdaniem, należy je obcinać i ja tak robię. Chomiki bardziej aktywne u mnie nie maja takich problemów, tylko te, które nie ścierają sobie same pazurków. Także jak mają takie jak na zdjeciu to wiem, że sobie ich same nie zetrą. Przy obcinaniu pazurków nie koniecznie muszą byc dwie osoby dorosłe, na pewno nie niedoświadczone osoby, ani takie, którym ręce się trzęsą w takich sytacjach. Ja jak potrzeba to sobie bez problemu radzę w pojedynkę :). Chyba, że chomik bardziej ruchliwy, wtedy ja trzymam, a mama obcina xd. Ale to tylko takie moje luźne uwagi, nie wszystkie dotyczą ogółu xd.
    Pozdrawiam i zapraszam na NN u mnie!

    PS - Co tam u chomiczków?

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja od weterynarza dowiedziałam się że można je obcinać cążkami, więc tak robiłam, tylko trzeba uważać.

    OdpowiedzUsuń
  11. Najlepiej podawać chomikowi gałązke z owocowego drzewa. :3

    OdpowiedzUsuń
  12. Najlepiej podawać chomikowi gałązke z owocowego drzewa. ;3

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo ciekawy wpis, rozwiałeś moje wątpliwości, bo zastanawiałam się czy obcinać mojemu chomikowi pazurki czy nie.

    OdpowiedzUsuń
  14. Pazurki widoczne na tym zdjęciu już powinny zostać obcięte. Dzisiaj byłem u weterynarza z pazurkami dokładnie takich samych rozmiarów i nadawały się jak najbardziej do obcięcia. Kupie chomikowi drewnianych zabawek nie będzie znaczyło iż będzie z nich korzystał.Mój ma ich trochę i korzysta tylko z tunelu i jak widać nie pomogło mu to w ich stępieniu.

    OdpowiedzUsuń
  15. wapienka się nie zaleca do niczego, bo tylko rozwala nerki chomika, więc wszelkie kolby czy wapienko powinno zniknąć. jak już ktoś chce kolbę to najlepiej brać z jr farm.

    OdpowiedzUsuń
  16. Z wapnem głupota,nie podajemy chomikom wapna,osiada się na nerkach ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Odpowiedzi
    1. też tak uważam

      Usuń
    2. właśnie nie, bo jest sporo błędow. przede wszystkim żaden chomik nie powinien mieć klatki z piętrami ani tym bardziej chomikom nie podajemy wapienka.

      Usuń