poniedziałek, 17 stycznia 2011

Samica czy samiec - jaką płeć wybrać?

Kupując chomika po raz pierwszy, wielu zastanawia się, jakiej płci maluch będzie najlepszy i będzie sprawiał najmniej problemów. W internecie i specjalistycznych książkach można spotkać się z wieloma teoriami, często przeterminowanymi.
Oto niektóre z nich:
  • Samce syryjskie są spokojniejsze od samic
  • Samice wszystkich gatunków mają zakodowaną w genach obronę gniazda i atakują intruzów
  • Samice Campbella są pierwotnie agresywne i nie dają się oswoić
  • Samce chomików karłowatych są bardziej żywiołowe, samice spokojniejsze

Z moich obserwacji wynika, że żadna z powyższych teorii nie sprawdza się na tyle często, by stała się regułą. Zwłaszcza jeśli chodzi o gryzonie trzymane w niewoli. Wiele z nich pochodzi ze starych książek i poradników wydanych kilkanaście, a nawet ponad 20 lat temu. Przez ten czas usposobienie chomików hodowlanych zdążyło się zmienić i przystosować do "sklepowych" warunków. Prawda jest taka, że każdy odpowiednio traktowany chomik daje się oswoić.

Wybór płci nie ma większego znaczenia, jeśli chodzi o zachowanie chomika w stosunku do właściciela. To, czy nasz maluch będzie agresywny, częściej zależy od tego, w jakich warunkach był hodowany.

Plusy i minusy wyboru płci chomika można zauważyć tylko na płaszczyźnie fizjologicznej.
  • Samczyki mogą (ale nie muszą) wydzielać bardziej intensywny zapach niż samiczki. Np. samce chomika dżungarskiego posiadają na brzuszku gruczoł łojowy wydzielający brunatną wydzielinę o nieprzyjemnym zapachu. Maluch, ocierając się brzuszkiem o podłoże, zaznacza swoje terytorium. Również mocz samców może pachnieć intensywniej od moczu samic.
Porada: jakiemukolwiek zapachowi można zapobiec poprzez odpowiednio częste czyszczenie toalety i zabawek chomika oraz regularne zmienianie ściółki.

  • Jeśli chodzi o samiczki, to sprawa bywa bardziej skomplikowana. Wybierając chomika nieumiejętnie bądź kupując go w podejrzanym sklepie, możemy trafić na samiczkę "z niespodzianką" czyli niespodziewaną ciążą. Pół biedy, jeśli właściciel ma tego świadomość i wie, jak zaopiekować się ciężarną i jej młodymi. Gorzej gdy w ten sposób zaskoczony zostanie ktoś nie posiadający zielonego pojęcia o gryzoniach.
Porada: by uniknąć niezapowiedzianej ciąży, należy wybierać młode chomiczki mające po ok. 4-5 tygodni (młodsze potrzebują wciąż opieki matki, starsze już mają ruję). Nie ma nic złego w starszych samiczkach, ale wtedy należy spytać sprzedawcę w sklepie, czy chomiki są oddzielone płciowo.

Każdy z moich chomików miał inny temperament i żadnej nie był uzależniony od płci :) Grubcia i Tobiaszek - oboje to leniuszki, powolne i ślamazarne. Maleństwo i Bobek to nieokiełznane i szalone dzikuski. Gacuś to już całkiem odrębna historia... Wstydzioch i strachajło, na którego nie ma rady.

13 komentarzy:

  1. O tak, chomiki mają zupełnie różne charaktery. Chomiki mojej koleżanki były samiczkami które nic nie robiły- leniwe grubaski, a moja niegdy nie gruba energiczna chomiczka. Ale za to u tych dwóch... co ukrywać... no cuchnie. A u Mańka mojej drugiej koleżanki jest zawsze czyściutko i świeżutko. A ona czyści klatkę dużo rzadziej.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja miałam samiczkę Miki. Moja koleżanka miała samca i samicę, lecz się gryzły.

    OdpowiedzUsuń
  3. hej już pisałam wyżej ale chciałam jeszcze dodać że mój chomik miał jakiegoś guza miałam go uśpić bo widziałam jak się męczył lecz mój weterynarz powiedział że można spróbować operować ....
    zgodziłam się i nawet się wybudzał ale niestety zdechł . Chciałam sobie kupić takiego chomika jak Gacek lecz nie było więc kupiłam innego syryjskiego pzdr
    Jola

    OdpowiedzUsuń
  4. Miałam już i samiczkę syryjskiego i parkę dżungarskich a teraz sama nie wiem czy kupić sobie jednego syryjskiego czy dwa i jakiej płci. Kto mi podpowie?? :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chomiki to samotniki. Proszę doczytać, by nie robić im krzywdy. Kupić 1 chomika.

      Usuń
  5. 1) Przeczytałam gdzieś, że samice chomika syryjskiego są większe od samców, czy to prawda?
    2) Mój samiec zawsze gdy się załatwiał w kuwecie to podnosił dupke do gory i tym samym siusial poza klatkę - czy to zawsze występuje u samców czy to po prostu upodobania mojego choma?
    3) Czy samice podczas ruji specyficznie pachną, dziwnie sie zachowuja (np bardziej agresywnie) bądź produkuja dziwne płyny/wydzieliny?
    Liczę na szybką odpowiedź1

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do Anonimowej z 8 marca 2014

      1) Tak, chociażby przez to, że samce są większe ze względu na wydłużone ciałko (jądra chomika, w stosunku do reszty ciała, są bardzo duże).
      2) Tak, to domena samców syryjskich. Najlepiej nauczyć chomika załatwiania się do słoika, tym samym eliminując problem załatwiania się poza klatkę, lub zakupić klatkę o wystarczająco wysokiej kuwecie.
      3) Tak, samica w trakcie rui wydziela seksualną woń, która ma za zadanie przyciągnąć partnera. Ta woń jest wyczuwalna dla człowieka. Charakterystycznym dla samicy zachowaniem podczas rui jest prężenie się oraz wyginanie tylnej części grzbietu w górę po pogłaskaniu lub podrapaniu tylnej części ciała.

      Usuń
  6. Ja rok temu kupiłam chomiczkę (samicę). Pani od zoologicznego mówiła, że na pewno nie jest ciężarna. A tu co? Urodziła mi 10 młodych. :D

    OdpowiedzUsuń
  7. ja mam w anglii chomiczka syryskiego jest taka kochana to samiczka troszkie leniwa ale czasami lubi sie wiercic

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo jestem ciekawa czy mój chomik jest w ciąży . Każdy mi mówi że jeżeli grubnie dużo je i pije to znaczy że będzie mieć maleńkie. Ale ja kupiłam ją w zoologicznym już taką grubszą dużo je i pije ale nie jestem pewna czy na pewno jest.Gdyby ktoś dał mi radę to dziękuję . Zuzanna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tak miałam. Trochę się o maluszki martwiłam co później z nimi zrobić ale później wszystko było dobrze :)

      Usuń
  9. Ja polecam bardziej samca, ponieważ myślę że są łagodniejsze. Choć to zależy. Ja mam samca syryjskiego chomika, bardzo łagodny. Polecam samca. Myślę że pomogłam :DD

    OdpowiedzUsuń
  10. Pomocy jutro kupuje dżungarka, I nie wiem czy wybrać samca czy samice! Pomocy, potrzebuję szybkiej odpowiedzi ��

    OdpowiedzUsuń