wtorek, 8 lutego 2011

Dlaczego chomiki syryjskie żyją razem w sklepach zoologicznych a u właściciela nie?

Chomiki syryjskie, jak i WSZYSTKIE chomiki, są z natury samotnikami i zawsze powinny być trzymane oddzielnie: jeden chomik = jedna klatka.

Pytanie: dlaczego w sklepach zoologicznych syryjki żyją spokojnie w grupach? I dlaczego właściciele nie powinni w ten sposób postępować ze swoimi gryzoniami w domach?

Odpowiedź: Po prostu większość chomików widzianych w zoologach jest bardzo młoda. Takie chomiki urodziły się na terenie sklepu bądź zostały odchowane u właściciela, który następnie sprzedał cały miot. Przez prawie dwa pierwsze miesiące swojego życia chomiki tolerują siebie nawzajem.

 Póki są młode, mogą wychowywać się razem

W tym czasie młode, mając po 5 tygodni, muszą zostać rozdzielone na grupy płciowe (samice z samicami, samce z samcami), a po dwóch tygodniach (czasem i wcześniej) powinno rozdzielić się je na stałe, pojedynczo do każdej klatki. Jeśli nie, co niektóre osobniki coraz częściej będą wszczynały bójki. Mimo że chomiki są drobnymi stworzeniami, potrafią toczyć ze sobą nieustanne, zaciekłe walki, w których nie zabraknie rozległych ran i krwi (chomik szybko się czyści, właściciel może w ogóle krwi nie zauważyć).
Prędzej czy później walki doprowadzą do śmierci chomików. I na nic nie zda się odizolowanie od grupy agresywnych jednostek, o ile nie porozdziela się wszystkich chomików.

CHOMICZA "PRZYJAŹŃ" NIE TRWA WIECZNIE
Trzymanie dorosłych chomików w parach/grupach to jak proszenie się o kłopoty. Postępując w ten sposób skazuje się słabsze chomiki
na wieczny stres, męczarnię, w końcu śmierć.

A co z chomikami karłowatymi?
Chomiki karłowate przez dłuższy okres młodości wykazują większą tolerancję wobec innych osobników z tego samego miotu. Ale w większości przypadków historia jest taka sama, jak z dorosłymi syryjkami. Młode dżungarki żyją razem, ale im są starsze, tym zacieklej zaczynają ze sobą walczyć.

Warto wspomnieć, że mimo iż chomiki wydają się być spokojne w sklepie w danym momencie, nie znaczy to, że wcale nie stwarzają problemów. Pamiętajmy, chomiki to zwierzęta nocne. W dzień mogą być senne i spokojne. Nie wiemy co tak naprawdę dzieje się w klatce w nocy, po zamknięciu sklepu. A sprzedawcy rano, przed otwarciem, na pewno nie raz usuwali z klatek martwe, zagryzione chomiki.

30 komentarzy:

  1. Ja mam syryjskiego:) Narazie sie mnie boi ale nie biore go na rece niech sam przyjdzie tak pisze:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Moja koleżanka ma dwa chomiki dżungarki i trzyma je w jednej klatce. Oba zdają się jak narazie tolerować, ale z tego co piszesz niedługo mogą zacząć się te walki :(
    Swoją drogą myślałam, że syryjki są towarzyskie. Tzn. może nie towarzyskie, bo wszystkie chomiki to samotniki, ale myślałam, że to takie milsze dla siebie.
    A nie wiem skąd masz to zdjęcie, ale nigdy nie widziałm małych syryjków. Rozkoszne maleństwa!

    OdpowiedzUsuń
  3. Są też przypadki w których mogą żyć całe życie ze sobą ja miałem cztery syryjskie żyły ze sobą trzy lata ogółem nie było ani jednej walki. pierwsze były dwa potem miały dwóch synów.
    Wniosek : nie wszystkie są samolubne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, są takie przypadki, ale nie znaczy, że pozwalanie im na wspólne życie w jednej klatce jest odpowiednie i odpowiedzialne. Tak, jak napisałam wyżej - nie wiadomo, co działo się z chomikami podczas nieobecności właściciela. Również rozmnażanie chomików, umyślne bądź nie, nie powinno się odbywać w warunkach domowych, w nieprofesjonalnych, zarejestrowanych hodowlach.
      Dlatego - podsumowując - przypadki bezkonfliktowego współżycia dwóch lub więcej chomików syryjskich zdarzają się, ale to nie znaczyć że należy je aprobować. Nie każdy właściciel może mieć tyle szczęścia co Ty.
      Bez złośliwości dodam, że "samolubny" to nie to samo, co "samotnik".

      Usuń
    2. Myślę że jeżeli chomiki od małego są razem to powinny się akceptować.
      Często powodem bójek jest po prostu za mała klatka.

      Moje chomiczki bardzo dobrze ze sobą żyją :DDD

      Usuń
  4. Ja kocham chomiki o i wiesz co? Chomicza przyjaźń trwa wiecznie jeden mój chomik kiedyś uratował drugiego przed śmiercią a sam umarł nie ma większej miłości

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. NIE SLUCHAJCIE JEJ PROSZE,JEDYNE DOBRE ZRODLO INFORMACJI TO FOURM E CHOMIK I GRUPA NA FACEBOOKU CHOMIKI NASZA PASJA (TAK WIEM DATA)

      Usuń
  5. Ja też kocham te małe zyjatka są cudne ale nie.mg mieć bo jestem ucuczulona 😭

    OdpowiedzUsuń
  6. Kiedyś miałam 2 chomiki i żyły ze sobą bardzo dobrze :DD
    Teraz też mam parkę chomików syryjskich i na razie jest OK.
    Najpierw kupiłam jednego ale straszne piszczał i kiedy kupiliśmy 2 ( tego samego miotu ) uspokoił się. Myślę że gdy chomiczki są tego samego miotu to nic nie powinno się dziać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. blagam,niech nikt nie slucha sie tych bzdur

      Usuń
  7. Mój chomiczek umarł ;(( mam wrażenie jakby ktoś wyrwał kawałek mojego życia już ba zawsze D:

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem jaj to jest, miałam kilka miesięcy temu chomiczka syryjskiego.. Był u mnie dwa tygodnie.. Po czym umarł.. Myslę że to że stresu, nowy dom, I dodatkowo to, że prawdopodobnie zbyt szybko został oddzielony od matki (był zbyt malutki!) jest mi żal, bo ani razu nie wzięlam go na ręce, nie poglaskałam.. Mam wrażenie że jego śmierć to moja wina :<

      Usuń
  8. ja mam 1 syryjskiego dopiero 2 dni a już wchodzi mi na ręcę wnocy strasznie biegał po klatce więdz kupiłem mu kołowrotek i się uspokoił ja bym nie ryzykował kupnem 2 chomika :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Dzięki! Teraz wezmę to pod uwagę kupując syryjka :D pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  10. Sądzę, że nieprawdą jest że się zagryza. Mam swojego chomika już rok. Pół roku temu przygarnelam jeszcze jednego chomika od nieodpowiedzialne osoby którą trzymała go w małej kuli. Na początku przedzielilam klatkę deską na pół bo jest duża podczas pierwszego sprzątania dałam obydwa chwomiki do dużego kartonu i obserwowalam, bawiły się.później nie wiem jak ale przechodziły do siebie i robiły wszystko razem więc zabrałam deskę, chomiki naprawdę super ze sobą wspolzyja nawet z klatki trzeba brac je razem bo inaczej piszcza za sobą. Dodam że są to 2 samce dzungalsjie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzymajac go z innym chomkiem jestes jeszcze bardziej nieodpowiedzialna osoba

      Usuń
  11. Sądzę, że nieprawdą jest że się zagryza. Mam swojego chomika już rok. Pół roku temu przygarnelam jeszcze jednego chomika od nieodpowiedzialne osoby którą trzymała go w małej kuli. Na początku przedzielilam klatkę deską na pół bo jest duża podczas pierwszego sprzątania dałam obydwa chwomiki do dużego kartonu i obserwowalam, bawiły się.później nie wiem jak ale przechodziły do siebie i robiły wszystko razem więc zabrałam deskę, chomiki naprawdę super ze sobą wspolzyja nawet z klatki trzeba brac je razem bo inaczej piszcza za sobą. Dodam że są to 2 samce dzungalsjie.

    OdpowiedzUsuń
  12. Kupiłam wczoraj młodą syryjkę, strasznue piszczała, czytałam dużo na forach ale cały czas niewiem, czy kupić drugą, czy sobie odpuścić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapewniam, że wszędzie znajdziesz odpowiedź, że chomiki syryjskie są samotnikami. Nie dokupuj drugiego. Będziesz mieć ogromny problem.

      Usuń
  13. mam dwa syryjskie parka tolerują się od trzech miesięcy razem nawet razem opiekują się potomstwem wiedz nie prawda jest ze to samotniki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Glupota ludzka poraza,czekam az znajdziesz jednego z nich martwego i nauczysz sie ze to samotniki

      Usuń
  14. Ja kupiłam dziś dwa, które były razem w zoologicznym. Zobaczymy jak będzie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to ze byly razem w sklepie zoologicznym o niczym nie swiadczy,byly tam razem bo w sklepach sprzedaja bardzo mlode osobniki. Gdy chomiki dorosna zabija sie i trzeba je oddzielic jak najszybciej

      Usuń
  15. Bardzo ciekawe informacje. Zdecydowanie warto znać takie informacje

    OdpowiedzUsuń
  16. Ciekawy artykuł. Cenne informacje. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  17. A wiesz może, czy jest jakaś ustawa, która kara trzymanie dorosłych syryjskich razem w sklepie zoologicznym? Żeby coś zrobić z tym :/

    OdpowiedzUsuń
  18. Chomik syryjski, czy to normalne że w dzień prawie cały czas śpi ,je jak by przez sen z przymrozonymi oczkami

    OdpowiedzUsuń