wtorek, 26 stycznia 2010

Oporządzanie chomików: pył kąpielowy, siekacze, pazurki

Chomiki to z natury zadbane zwierzątka, które większość swojego czasu spędzają na czyszczeniu się. W rzeczy samej, jeśli chomik nie oporządza się sam,  dziwnie pachnie, może być chory i powinien być dokładnie obejrzany przez właściciela bądź weterynarza.
Kąpiele w piasku
Jeśli jednak chomik nie ma problemów zdrowotnych - może spodobać mu się branie kąpieli w piasku. Gryzoń będzie się w nim tarzał, pozbywał się brudów z futerka. Będzie to wyglądało przezabawnie.
Piasek można kupić w sklepie zoologicznym. Może być to pył kąpielowy dla szynszyli, ponieważ jest drobny (nie ostry) oraz oczyszczony.
Nie można używać nieoczyszczonego piasku z piaskownicy, ponieważ jest on zanieczyszczony (odchody innych zwierząt, robactwo, potłuczone szkło, itp.). Ewentualnie taki piach, jeśli pochodzi ze sprawdzonego, czystego miejsca, można włożyć do piekarnika nagrzanego do 200 stopni C na kilkanaście minut, by go wyprażyć. W ten sposób pozbędziemy się większości zanieczyszczeń. Jeśli jednak stać nas na specjalny pył kąpielowy przeznaczony dla gryzoni to nie wahajmy się który wybrać.
Vitapol; Piasek kąpielowy dla szynszyli 1,5 kg; cena: 4.50 zł
Źródło: zoomania.pl

Jeśli mamy klatkę z płytką kuwetą, to najlepiej wsypać piach do głębszej miseczki, żeby się nie wysypywał. Chomik z początku może go omijać, bo nie będzie wiedział do czego służy. Nie "przyzwyczajajmy" chomika na siłę do korzystania z piasku. Dajmy mu kilka dni, a sam go odkryje. Może zrobić sobie w nim toaletkę, ale to niczemu nie szkodzi. Trzeba tylko wtedy co jakiś czas piasek przesiewać z odchodów przez sitko, albo wymieniać cały na nowy.
Jeśli chomik nie radzi sobie z oczyszczeniem futerka z piasku, można przeczesać je nieużywaną, miękką szczoteczką do zębów.
Jeśli zdecydujemy się na piach, musimy być też świadomi tego, że jeśli piach spodoba się naszemu pupilowi, to od tej pory pył będzie znajdował się wszędzie, na całej powierzchni klatki, a także wokół niej. Nastawmy się na częstsze sprzątanie.

Jeśli chodzi o mokre, wodne kąpiele - są bardzo szkodliwe dla zdrowia zwierzęcia. Najlepiej ich unikać. Chomik to bardzo drobne zwierzę, szybko traci ciepłotę ciała. Jeśli zamoknie, to może się przeziębić. A przeziębienie jest prawie jak wyrok śmierci. Jeśli mokra kąpiel jest absolutnie konieczna, bo chomik przez dłuższy czas nie radzi sobie w usunięciem brudu, należy:
  • użyć letniej (nie za zimnej, nie za ciepłej) wody. Nie można w żadnym wypadku używać  ani mydła, ani szamponu przeznaczonego dla ludzi!
  • nie zanurzać chomika w wodzie, żeby "sobie popływał". Chomik oddycha tylko przez nos, dostanie się choć kropelki wody do dróg oddechowych może spowodować utonięcie.
  • unikać zmoczenia całego zwierzaka. Myjemy konkretne, zabrudzone miejsce.
  • dokładnie wytrzeć chomika ręcznikiem, przytrzymać go w nim kilka minut, żeby nie zmarzł.
  • unikać przeciągów, trzymać chomika w ciepłym miejscu, dopóki będzie całkiem suchy.
Dbajmy o uzębienie gryzonia
Zęby chomika rosną mu przez całe życie, więc by utrzymać je w odpowiedniej długości, należy do klatki włożyć coś, na czym chomik będzie mógł je ścierać, np. gałązki z drzew owocowych. Oprócz tego warto podawać chomikowi do jedzenia twarde pokarmy, warzywa. Przerost zębów jest groźny dla zdrowia chomika: mogą ranić pyszczek zwierzęcia i utrudniają mu spożywanie pokarmów. Chomik może wtedy przestać jeść, schudnąć, a my nie będziemy wiedzieć dlaczego, bo przerost siekaczy nie jest zauważalny na pierwszy rzut oka.
Niektóre osoby decydują się na podcinanie siekaczy u weterynarza. Jest to niezbędne, gdy chomik podupada na zdrowiu. Specjalista na pewno mu ulży, wykonując taki zabieg, ale jest to stresujące dla malucha. Poza tym to kosztuje.

A co z pazurkami?
Jeśli chomik nie ściera ostrych pazurków podczas kopania i wspinania się, pazurki mogą przeszkadzać chomikowi w chodzeniu. Dlatego trzeba regularnie sprawdzać, czy nie są już zbyt długie. Pazurki można przyciąć małymi nożyczkami lub obcinakiem do paznokci. Jednak wiele chomików jest tak ruchliwych, że obcięcie pazurków bywa bardzo, bardzo trudne i kłopotliwe dla właściciela. Często potrzebna jest pomoc drugiej osoby. Jednak taki zabieg jest dla chomika bardzo stresujący, więc warto go unikać. Zamiast tego lepiej profilaktycznie wkładać chomikowi do klatki takie zabawki, które pozwolą na ścieranie pazurków.
Więcej na temat dbania o pazurki można przeczytać w tej notce: [klik]

17 komentarzy:

  1. Świetna notka, aż przez nią sprawdziłam Stewarda, na szczęscie siekacze sa odpowiedniej długości, pazurki także - Steward ma wielką klatke z dużą ilością ciekawych rzeczy ;) Na ścieranie ząbkow polecam czasem dać kolbę, najlepiej firmy Tukan, znacznie mniej barwników i chemi niż w Vitapol'u ... chyba nawet ty mi Tukan'a poleciłaś <3
    U mnie NN ! ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki za powiadomienie! Notka bardzo przydatna i długa, jak zawsze. :) Świetnie wsyzstko opisałaś. Niestety, mnie z tymi ząbkami róznei bywało.. Negrunia [*] miałą przerost, Gryzia nie ma, ale raczej ma mały apetyt. Znasz ajkaś firmę produkującą smaczne i zdrowe kolby? [negra-site]

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo fajna notka. Ja nie kąpałam nigdy chomcia xD Jasne, że możesz wysłać zdj. labiryntu. Liczy się zabawa, plac zabaw nie koniecznie pudło z zabawkami ; D

    OdpowiedzUsuń
  4. Tak, byłam z nią u weta. Ale on nie obciął jej ząbków. Nie miał sprzętu, wymigiwał się też kruchością jej ząbków i tym, że chomikom raczej ząbków się nie obcina. Może to i lepiej, skoro miał to zrobić źle?... inny wet już na wstępie powiedział ,,O, gryzoń! Czyżby do obcinania ząbków?'' - ale ja się tym wtedy nie przejęłam, byłam zmartwiona okropnym stanem Negrowego oka... tak mi głupio. :( Malutka zmarła z przerostem ząbków, jęczmieniem na oku i ze złamanym żeberkiem. ;/ To prawdopodobnie nowotwór. [negra-site]

    OdpowiedzUsuń
  5. Dziękuję za odwiedziny na moim blogu :). Bardzo przydatna notatka u Ciebie. Co do pazurków, zdecydowanie lepiej byłoby, gdyby każdy właściciel dawał swojemy pupilowi zabawki i inne rzeczy na których może sobie ścierac pazurki niż chodzic do weta czy obcinac je samodzielnie i zrobic przy tym krzywde maleństwu. Zapraszam do mnie na nn! [virtual-hamster]

    OdpowiedzUsuń
  6. Dziękuję za odwiedziny :)!
    Heh, Nysia cofała się do tyłu i dlatego wygląda jak placek. Zapewniam Cię, że nie ściskałam jej mocno :). Pozdrawiam! [virtual-hamster]

    OdpowiedzUsuń
  7. Już poprawiłam. Dziękuję za rady.
    [ sweet-chomiki.blog.onet.pl/ haamster.blog.onet.pl ]
    Zapraszam na nowe notki. ; )

    OdpowiedzUsuń
  8. ojej ciekawa notka, ja też korzystam z karmy Vitapol choć moja Dropusia i Mikunio[*] lubią też Koliber czy jakoś tak hehe ;]]
    pozdrawiam (u mnie nowa notka)
    uwielbiam chomiki

    OdpowiedzUsuń
  9. O tym piasku to nie wiedziałam nawet. Ja też kupuję z Vitapol, nie zawiodła mnie jak narazie ;) Mój chomik chyba nie ma przerostu... z tego co widzę.

    Dzięki za odpowiedź na pytanie.

    No i nie mogę się doczekać następnej notki na tym blooogu!

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciekawa notka. A co do tej kąpieli w wodzie to na stronie youtube.com można znaleźć film, jak dziewczyna na nim wkłada chomiki do basenu! Jeden zaczyna tonąć a ona ratuje go dopiero po jakimś czasie!! Biedny! Musiał się najeść dużo strachu!

    OdpowiedzUsuń
  11. Zapraszam na nową notkę na Virtual-hamster!

    OdpowiedzUsuń
  12. Pomijając to, że wytresowałam Niusię, która już nie żyje to więcej chomiczków mi się nie udało :(. Stich zazyna coś łapać, sama od siebie przeszła juz tor, prowadzę ją wyłącznie moją ręką, bo za niczym innym nie chodzi :P.
    Dodaj jeszcze jakieś przykłądowe zabawki do ścierania pazurków w notce :).
    NN na Around-hamsters, zapraszam!

    OdpowiedzUsuń
  13. Właśnie, jakieś zabawki do ścieranie pazurków, bo wydaje mi się, że mój chomiczek ma za długie ; )))
    U mnie NN .! [chomiki-gryzonie]

    OdpowiedzUsuń
  14. uwarzam że te porady są badzo przydatne . sam mam chomika i wiem co gra

    OdpowiedzUsuń
  15. Niby takie małe stworzonka a tyle przy nich zachodu. Jednak dają wiele w zamian, mozna się bardzo przywiązać <3

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie kupujcie chomików! one za krótko żyją!!!:(
    Biegunka zabiła mojego,żył tylko pol roku... dramat!

    OdpowiedzUsuń