sobota, 30 stycznia 2010

Stary chomik - po czym go poznać?

Chomik to małe zwierzątko. Nie będziemy mogli cieszyć się jego obecnością w rodzinie tak długo, jak obecnością psa, czy kota.

Chomik syryjski żyje przeciętnie 2-3 lata, dżungarski 1,5-2,5 roku. Zdarza się oczywiście, że niektóre osobniki żyją krócej, inne dłużej. Wszystko zależy od tego, czy zwierzę ma zapewnione dobre warunki bytowania oraz czy posiada wady genetyczne, które w znacznym stopniu determinują długość jego życia.

To, czy chomikowi udało się dożyć sędziwego wieku można rozpoznać po jego wyglądzie zewnętrznym.
Stare chomiki:
  • łysięją. Przerzedza im się futerko, przestaje być tak gładkie i błyszczące, jak za młodu. Wygląda na poczochrane.
  • garbią się. U starego chomika wyraźnie widoczny jest garb w górnej części kręgosłupa.
  • mogą chudnąć. Chomik wygląda na zmęczonego. Skóra traci elastyczność, staje się wiotka.
  • przestają dbać o higienę w takim stopniu, jak wcześniej.
  • mogą mieć kłopoty z poruszaniem się. Są mniej żywotne, częściej śpią, nie są aż tak aktywne, jak za młodu.
  • niektóre ślepną. Nie przeszkadza im to w dalszym funkcjonowaniu, ponieważ najważniejsze dla nich zmysły to węch i dotyk.
Stary chomik z widocznym garbem i zmierzwionym futerkiem

Starszy chomik jest słabszy i może być bardziej podatny na choroby, jednak nie można go zaniedbywać. Nawet gdy nie choruje, trzeba być wyrozumiałym i dać mu więcej spokoju. Niech spokojnie dożyje swoich dni. Jednocześnie trzeba być czujnym i sprawdzać co jakiś czas stan zdrowia zwierzątka, by w razie wyraźnego osłabienia organizmu udać się z maluchem na uśpienie.


Stała się rzecz dla mnie bardzo smutna. Wczoraj, podczas wypuszczenia Maluszka na wybieg, poczułam coś dziwnego na jego brzuszku. Po dokładnych oględzinach, niestety, okazuje się, że najprawdopodobniej ten chomik również ma nowotwór. Jest mi ogromnie przykro, ponieważ dopiero co z tego samego powodu uśpiłam Grubaska.

Guz jest jeszcze nieduży, ma wielkość groszku. Pojawił się w podobnym miejscu, co u Grubaska z tym, że niestety umiejscowił się bliżej stawu biodrowego, więc problemy z chodzeniem mogą pojawić się wcześniej.
Chomik zachowuje się normalnie, guz jest twardy, nie sprawia bólu zwierzątku. Mam zamiar w poniedziałek skontaktować się z weterynarzem, czy da się coś zrobić, by Maleństwo wyleczyć .
Trzymamy kciuki...

47 komentarzy:

  1. OMG mój Felek ma juz prawie lata i ma te wszyskti objawy... Idź z Maluszkiem do weta,on pomoże [ChomiQ]

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Shonti od czasu wpisu postu ile Ci się przytrafiło jeszcze chomików ?

      Usuń
  2. Moje pierwsze Roborowki mają już garba lekkiego (w końcu w marcu stuknie im 2 rok) ale mimo to żwawo biegają po kołowrotku każdej nocy ;-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Na szczęście mój chomiczek nie jest jeszcze stary
    ;) Jak najszybciej idź z Małym do weta, mam nadzieje, że uda się go wyleczyć. Trzymam mocno kciuki :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Trzymam kciuki za Małego. Oby udało się weterynarzowi coś zrobić, by Maleństwo uniknęło losu Grubaska.
    A wpis super! Na szczeście moja Mysia nie ma nawet 1 roku i mogę być spokojna ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Najpierw Gruby, teraz Maleństwo... Trzymam kciuki za chomiczka! Mycha jest młodziutka, ale notka przydatna bardzo[= Pzdr.

    OdpowiedzUsuń
  6. To smutne. Mój chomik w kwietniu skończy 2 lata. Trzymam kciuki za Małego!

    OdpowiedzUsuń
  7. Można zgłosić więcej niż jednego chomcia. W nitce pisze, że jest to pokarm uzupełniający, który nie należy podawać często chomikowi ;D Też się zastanawiałam czy to jest Syryjek czy szczur, ale zmienię jednak na szczura ; ) chomiki-gryzonie

    OdpowiedzUsuń
  8. Wszaystkie zdj. doszły. Dziękuję, za wysłanie ; )

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo mi przykro, na prawdę.. ;( Miejmy nadzieję, że to jednak nie nowotwór, tylko coś ,,lżejszego''. Całuski dla Małego. (negra-site)

    OdpowiedzUsuń
  10. tak,oczywiście że możemy się informować o nn ;) świetny blog już nie raz go ogladam pozdrawiam ;)
    [gerbilfans.blog.onet.pl]

    OdpowiedzUsuń
  11. Ano właśnie Myszochomiki można jak najbardziej porównywać do chomików albowiem to ich bliscy krewni ;-) Ogólnie można powiedzieć że jest to chomik wyglądający jak mysz a zachowujący się jak burunduk :P
    A tak z innej beczki to polecam chów chomików Roborowskiego. Gwarantuję że zakochasz się w tych wariackich maluszkach od pierwszej chwili :) Najlepiej zakupić rodzinne stadko (3-5sztuk) wtedy dopiero ukazują całe swoje wesołe szaleństwo ;-)

    OdpowiedzUsuń
  12. U mnie nn zapraszam ;) [gerbilfans.blog.onet.pl]

    OdpowiedzUsuń
  13. A może mój Rufus zdech ze starości.. Teraz sama już nie wiem. A i trzymam kciuki za Maluszka.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  14. Ciekawa notka.
    Połowa tych informacji zawartych w tej notce, nie była mi znana. Przydatna notka ;)
    pzdr. sekrety-chomika

    OdpowiedzUsuń
  15. Hej! Twój blog jest rewelacyjny! Jeśli chcesz, wejdź na www.life-stream.blog.onet.pl, i zostaw po sobie ślad ;] Pozdrawiam! [life-stream]

    OdpowiedzUsuń
  16. Nowa notka na www.sweetchomiczki.blog.onet.pl zapraszam

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo fajna notka.
    Pzdr.*. [w-e-z.blog.onet.pl]

    OdpowiedzUsuń
  18. Sporo rzeczy się dowiedziałam na temat starości chomika ^^ Blog prowadzony starannie ;D
    Dzięki i zapraszam do mnie.

    OdpowiedzUsuń
  19. Fajna i ciekawa notka.// Breed-dogs

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardzo ładny nagłówek, w ogóle ten blog jest moim zdaniem lepszy niż na onecie, estetyczniej wygląda ;) Ciekawa notka, wiele osób niedoświadczonych kupuje starego chomika w zoologu a potem się dziwi, że szybko umiera.
    ;*******
    www.moje-chomisiaki.blog.onet.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, nam się to przytrafiło kilkanaście lat temu. Nasz Śpioch odszedł po około roku.

      Usuń
  21. U mnie NN, zapraszam i pozdrawiam :).
    Napisz co tam u chomiczków, szczególnie u Małego.

    OdpowiedzUsuń
  22. Heh, ja poznaje, po innym futerku, po zachowaniu, i postawie.. :)
    Informuje, że hamsterkowo.gu.ma zostaje przeniesione na blog o świnkach.
    www.kocham-swinki.blog.onet.pl/

    OdpowiedzUsuń
  23. Informuje, że Hamsterkowo.gu.ma zostaje przeniesiony na blog o świnkach morskich, znajdziesz mnie teraz pod adresem:
    [ Kocham-Swinki.gu.ma ]

    OdpowiedzUsuń
  24. Biedny maluszek... Trzymam oczywiście kciuki za chomiczka! :) Czyżbyś zapomniała o małym, szarym virtual-hamster? Nie iformujesz o nn i...
    Zapraszam do mnie na nową notkę :). [virtual-hamster]

    OdpowiedzUsuń
  25. Całkiem przydatna notka ; > Kosia

    OdpowiedzUsuń
  26. Czy chomiki syryjskie, gdy są stere wyglądają brzydko?

    OdpowiedzUsuń
  27. do "Anonimowego": chomik wygląda po prostu staro ;) I wydaje się częściej zmęczony, krócej się bawi. Jeśli jest stary,to stroszy mu się futerko, nie jest już tak gładkie, jak wcześniej. Ale nie wygląda brzydko. Zmiany w wyglądzie można łatwiej zauważyć dopiero wtedy, gdy porówna się np. zdjęcia z "czasów młodości" chomika z teraźniejszym stanem.

    OdpowiedzUsuń
  28. Moja sisi często śpi i ma wystające siwiejące futerko na bioderkach więc sie troche martwiłam ale dzięki wpisowi wiem co mam zrobić,dzięki.
    Trzymam kciuki za maluszka i mam na dzieje że nie podzieli losu grubaska po wizycie u weterynarza c:

    OdpowiedzUsuń
  29. Mojemu chomikowi tez się cos takiego zrobiło i jest bardo duże! Ale chomik mojej koleżanki koleżanki leż coś takiego miła i poszła do weta i podobno mu to przekuli. ale noie jestem pewna i ja ma zamiar uśpic mojego chomika bo jest już stary

    OdpowiedzUsuń
  30. kupiłam chomika 7 miesiecy temu i on tak ma jeszcze ta siersc jest taka tłusta czy on jest stary

    OdpowiedzUsuń
  31. Mój syryjski jest nieśmiertelny... W listopadzie kończy 6 lat i trzyma się dobrze. lol

    OdpowiedzUsuń
  32. mój też ma guzek mały weterynarz kazał go masowac w tym miejscu dostał antybiotyk w zastrzyku i dostał na apetyt krople takie 100% mobilizacja żeby go wyleczyc

    OdpowiedzUsuń
  33. U mojego chomika zgadzają sie te wszystkie objawy starośći jest u mnie 3 lata myśle że już długo nie pożyje ma zaćme i wogóle jest osowiały

    OdpowiedzUsuń
  34. Mój chomik ma już 3 lata i właśne tak myślałam że nie zostało mu dużo czasu wszystkie objawy sie zgadzają i ma zaćme w oku mama nadzieje że jeszcze pożyje

    OdpowiedzUsuń
  35. U mojego chomika zgadzają sie te wszystkie objawy starośći jest u mnie 3 lata myśle że już długo nie pożyje ma zaćme i wogóle jest osowiały

    OdpowiedzUsuń
  36. Mój chomik dżumgarski ma już 3 lata i nie ma żadnego objawu starości nie daje spać w tym samym stopniu nie ma garba ale to dla tego że ma ogromną klatkę to co ma umierać?

    OdpowiedzUsuń
  37. mój chomik jest już stary lecz był chory ale wyzdriowiał

    OdpowiedzUsuń
  38. Kupił am sobie jakiś miesiąc temu albo więcej chomika to chomik syryjski ten co podobny jest do europejskiego.Mój starszy brat mówił że to już stary chomik bo jest duży ale poszukalam w necie informacji i dowiedzialam się jego rasy i ze jest mlodym chomikiem bo nie ma oznak starości jest żywy i wg. Przed po szukaniem w necie ras pupila balsam się ze cos mu zrobilam i ze ma z przodu tylko 4 palce ale na szczęście okazali się ze kciuk jest po prostu wiecie Malý XD
    Randze ci żebyś poszla ze swoim pupilem ponieważ na pewno juz się do niego przywiazalas tak jak ja do Walka;)
    Oby wyzdrowial twój chomik!:)

    OdpowiedzUsuń
  39. Mój malutki chomiczek ma też nowotwór

    OdpowiedzUsuń
  40. Witam.Mam chomika syryjskiego.Od nowego roku w czasie 4 godzin pojawil mu sie guz rakowy (zdiagnozowany) przy wezlach chlonnych.Po 1.5 miesiaca guz jest juz duzy.U weterynarza bylem paro krotnie.Weterynarz spuszczal chomikowi plyny ktore sie obok gromadzily.Krew przy tym tez sie lala troche.Teraz guz jest juz sporawy i z checia oddalbym chomika na operacje usuwania guza po to by bylo mu lzej.Ale chomik ma juz 3 lata i 2 miesiace.Od 3 tygodni widac mocno starzenie sie malucha.Duzo mniej je ale chudy nie jest bo zawsze pod pyszczek dostaje jogurt ,swieze warzywa itp.Daje sie brac na rece i lubi gilanie ale jednak z domku juz nawet w nocy nie wychodzi.Jak wyjdzie to zje napije sie i dalej kime idzie uprawiac.Operacja chyba juz sprawila by mu tylko bol wiec raczej z niej rezygnuje.Szkoda mi malucha.Objawy wszystkie jakie ma wskazywalyby raczej na starosc niz na rakowa smierc bo nie piszczy w nocy i raczej daje sobie rade ze soba.Gdy wychodzi na posciel to tez raczej szuka spania.I gilania bo jak sie przestaje go szmyrac cuci sie i glowa szuka reki:) nie potrafie dac Sobie rady ze swiadomoscia jego bliskiego konca...Sniadania ze mna jadal.Budzil sie zawsze kiedy wychodzilem z lozka do przedpracowych obowiazkow...Taki wierny maly pupil...A teraz...Co mu dac?Spokoj?Gilanie?Co robic...

    OdpowiedzUsuń
  41. Mój pierwszy chomik - dżungarski żył ok. 3 lata :c i szczerze mówiąc pierwszy raz słyszeże chomik może mieć nowotwór moje zwykle zdychały śmiercią naturalną

    OdpowiedzUsuń
  42. Mój chomik ma już skończone dwa lata.. Jest osłabiony , nie umie utrzymać równowagi , mało je i też mało pije . Czy to oznacza że może wkrótce od Nas odejść? :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dwa lata to dla chomika - niestety - już sędziwy wiek. W związku z jego małą aktywnością proponuję usunąć zbędne i utrudniające poruszanie się chomikowi zabawki i ułatwić dostęp do poidełka. Ewentualnie można pomyśleć o wystroju klatki, jeśli posiadasz klatkę piętrową. Chomik może mieć problemy w poruszaniu się po drabinkach. Zatem woda i pokarm muszą być na najniższym piętrze klatki.

      Usuń