środa, 17 lutego 2010

Gryzie! - kiedy, dlaczego, i co robić? cz. 1


Bądź zaznajomiony z chomiczym zachowaniem i wiedz, jak uniknąć pogryzienia.

Na początku należy rozróżnić dwa typy gryzienia u gryzoni:
  1. gryzienie - mocne, wywołanie stresem, odruch obronny
  2. podgryzanie - słabsze, "próbowanie" palców, powodem może być głód, ciekawość.
Chomiki gryzą zazwyczaj wtedy, gdy są zestresowane albo przestraszone. Gryzieniu można zapobiec dzięki łapaniu w odpowiednim momencie, wtedy gdy jest świadomy naszej obecności, i trzymaniu chomika delikatnie. Chomiki nie lubią być brane nagle, z zaskoczenia (pamiętajmy, że mają słaby wzrok). Nie lubią być budzone wciągu dnia, podczas dłuższej drzemki.
Opisuję zachowania chomików trzymanych pojedynczo, w warunkach domowych, na podstawie osobników stosunkowo wcześnie odłączanych od stada. Zwierzęta żyjące na wolności oraz te, które znaczną większość życia spędziły w stadach/grupach płciowych i rodzinnych, mogą zachowywać się inaczej, ze względu na środowisko. Jako że jest to blog o chomikach domowych, mogę stwierdzić, że pierwotne odruchy i uwarunkowania u jednostek hodowlanych uległy znacznemu zatarciu. Niemniej jednak proszę wziąć na to poprawkę.
Nie ma zasady, który gatunek chomika gryzie częściej, a który rzadziej.

Wszystko zależy od kilku czynników:
  • czasu, od jakiego chomik przebywa w mieszkaniu
  • stopnia oswojenia
  • poczucia bezpieczeństwa w danym momencie
  • od tego, czy kojarzy po zapachu osobę trzymającą go.
By zapobiec gryzieniu, należy umieścić chomika w bezpiecznym dla niego miejscu. Chomik, który dobrze czuje się w swoim otoczeniu, będzie szczęśliwy, spokojny.
By zmniejszyć ilość stresu, należy po wysprzątaniu klatki zostawić, zwłaszcza w domku, kilka strzępków poprzedniej wyściółki i garstkę zapasów, o ile chomik je robi. Maluch będzie czuł się bezpieczniej.
By uniknąć podgryzania, należy zawsze pamiętać o tym, aby regularnie sprawdzać ilość karmy w miseczkach i w domku. Inaczej głodny chomik może pomyśleć, że nasze palce to jedzenie.

Czynniki, które mogą stresować chomika, to najczęściej hałas i światło. Podczas dnia, gdy chomik śpi, warto umieścić klatkę w cichym miejscu, które nie jest bezpośrednio nastawione na dużą ilość światła. Unikajmy też aktywności, które będą wytwarzały hałas.

Podgryzanie należy do naturalnych odruchów gryzonia wraz z chomikowaniem, bieganiem, zwiedzaniem/kopaniem i czyszczeniem się. Chomik uwielbiają gryźć większość rzeczy znajdujących się w klatce, np. pręty klatki,  domki, miseczki, poidełka, i inne. Podgryzanie jest naturalnym odruchem, gdyż siekacze rosną gryzoniowi przez całe życie. Dlatego, by chomik zachował właściwy zgryz, musimy dostarczać mu wiele zabawek z różnych materiałów  do gryzienia (najczęściej zainteresuje się plastikiem i drewnem). Zabawki -gryzaki zmieniamy w razie zapotrzebowania, gdy chomik się nimi znudzi.

Podgryzanie to nieznaczne szarpanie skóry palców czy dłoni, które łączy się z "próbą smaku" (czy palce osoby trzymającej nadają się do spożycia). Zazwyczaj nie jest bardzo bolesne, ale chomik najczęściej podgryza jedno miejsce kilka razy pod rząd, z czego każde następne ugryzienie bywa silniejsze. Lepiej wtedy wycofać rękę lub zmienić jej położenie.
Chomik może podgryzać wtedy, gdy jest nowy, nieoswojony i jeszcze nieprzyzwyczajony do narzuconego mu menu. Bywa wtedy głodny. Gdy kupujemy chomika warto dowiedzieć się jaką mieszanką był dotychczas karmiony i nie zmieniać drastycznie jego upodobań.
Maluch może być zaciekawiony również zapachem naszych dłoni. Dlatego najlepiej brać chomika wtedy, gdy nasze dłonie pachną neutralnie (ani wcześniej spożytym jedzeniem, ani kremem/mydłem, itp.).

23 komentarze:

  1. Świetna notka. Mnie się przyda z pewnością! Szczerze xD {happy--hamster}

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja zawsze pacam chomika po nosie jak mnie podgryza xd. Raz, że po jakimś czasie przestaje, a dwa - mam taki niezbyt fajny odruch ;x.
    Ja mam ciągle naukę także dla chomiczków też pozostaje niewiele czasu. Dzisiaj akurat zajęłam się moimi płazami - im też się trochę uwagi od czasu do czasu należy xd. Posprzątałabym chomikom, ale za chwilę mam spotkanie koła teatralnego, które trochę zajmie...
    Miło, że się odezwałaś, już nie mogłam się doczekać kiedy coś napiszesz ^^.

    OdpowiedzUsuń
  3. Na początku mój chomik strasznie gryzł. Jednak się uspokoiło xDD Przydatna i fajna notka ^^
    [chomiki-gryzonie]

    OdpowiedzUsuń
  4. Hej . Fajna i przydatna notka , ale oswojone chomiki rzydko kiedy gryza . Odpowiedzi nalezy wysylac w komentarzach odpowiadajac np. :
    1. Chomik ...

    OdpowiedzUsuń
  5. Notka bardzo ciekawa ! pzdr;* [sweetchomiczki]

    OdpowiedzUsuń
  6. Moj sie jeszcze nigdy nie gryzł <33 pozdrowionka notka bardzo przydatna ;D //chomiq

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam teraz chomika ,który gryzł i to często ,ale z dnia na dzień jest lepiej ; > Kosia

    OdpowiedzUsuń
  8. Dziękuję, że się chociaż Ty odezwałaś na moim blogu.
    Notka ciekawa, moja Nysia mnie przestała podgryzac, ale czasami jeszcze jej się to zdarzy... Jest to trochę nie fajne, gdyż mała nie chce się puszczac i wisi mi na palcu ; /. Jeszcz nigdy nie ugryzła mnie do krwii, ale mojego brata czy mamę potrafi mocno capnąc...
    Co do trocinek zapachowych - nie spotkałam się jeszcze z cytrynowymi, osobiście spotykam się i kupuję tylko jakbłkowe. :) Nie są w sumie aż tak złe :).
    Pozdrawiam i życzę miłego dnia, mam nadzieję, że u Ciebie również jest tak ciepło jak u mnie!

    OdpowiedzUsuń
  9. Ciekawa notka. Gibril też mnie notorycznie podgryza, choć mam go już ponad rok. Nie jest to przyjemne, więc z początku wyciągałam go z klatki w rękawiczkach [!]. Z czasem oczywiście się przywyczaił [i ja]. Podgryza z zaciekawienia, nie ze strachu, i zawsze wtedy kiedy spuszczę go na chwilę z oczu. Podejdzie do ręki.. i cap!

    Przydałaby się informacja, jak oduczać chomiki takiego zwyczaju. Może pukanie w nosek?

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo Fajny blog oraz szablon : ) Zapraszam Cię gorąco na chomcius.blog.onet.pl !

    OdpowiedzUsuń
  11. Mogłabyś mnie dodać do linków ? Oczywiście dodam Ciebie ; ) [chomcius]

    OdpowiedzUsuń
  12. Wiesz, moja Nyśka gryzie mnie też na wybiegach namiętnie. Zawsze zatrzymuję ją rękę, jeżli idzie gdzieś gdzie nie może, wtedy mnie pogdryza i chce iśc dalej ;p. Trocinki jabłkowe mają delikatny zapach, który, muszę powiedziec, bardzo szybko zanika...
    Zapraszam do mnie na NN i nowy szablon!

    OdpowiedzUsuń
  13. Przepraszam, że tak długo mnie u ciebie nie było ;( A co do notki, to mnie niewiele razy ugryzł jakiś chomik.;) Choć muszę powiedzieć, że mój Zdzisio dwa razy ugryzł mnie do krwi. Ale on już się starzeje i niepokoję się, bo on chyba oślepł. ;( Ale bardzo przydała mi się twoja notka dotycząca starzenia się chomików. ps. co z Małym? Przeczytałam, że ma guza.. :( {rattery}

    OdpowiedzUsuń
  14. Hej ; > Jeśli byś mogła to baardzo proszę cię o pomoc w rozkręceniu troszeczkę mojego forum : www.hamsterisland.mojeforum.net
    Będę bardzo wdzięczna za rejestrację lub reklamę np. na blogu ; D Kosia

    OdpowiedzUsuń
  15. Akurat gatunek ma wpływ na gryzienie :-) Chomik syryjski czy chiński znacznie częściej używają zębów w obronie aniżeli dżungarski czy Roborowskiego. Natomiast Cambpella gryzie bardzo często. Nie jest to zasada bo wiadomo że wszystko zależy od osobnika ale generalizując gatunek ma wpływ na gryzienie.

    OdpowiedzUsuń
  16. moj chomik jest nowy, mam go od wczoraj, napoczatku kiedy go wsadzilam do klatki, to odrazu sie bawil zabawkami i na kolowrotku, czyli sie tak jakby przyzwyczail, zostawilam go samego na calyyyy dzien, dzisiaj, tam troche sie pokrecilam, dawalam mu karme z reki i takie inne, i on zaczol robic zapasy w domku, nie mial jedzonka w misce, wiec nasypalam mu troche, ale po 5 minutach wszystko wyladowalo w domku, i jak nawet mu dam malusienki kawalek karmy to on go chowa do domku, i nie wychodzi z niego tak czesto (chyba spi ale nie jestem pewna) czy to normalne, czy Tadzio sie zmieni i bedzie wychodzil z domku ??? bo ja bym chciala go nauczyc wchodzic mi na reke, prosze prosze, napisz co mam zrobic i czy to normalne :) / mam jeszcze jedno pytanie, czy jak on ma tam zapasy, i zglodnieje a w misce nie bedzie jedzenia, to czy on zje swoje zapasy czy je zachowa??? :D (sorka za bledy graficzne)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zje je najlepiej jak ma w domku dla niego miska to miejsce gdzie dostaje takie jakby nagrody do jedzenia :P moj np nawet jablko wieksze od neigo przeniusl do domku :DDDD

      Usuń
  17. Mój chomik nie boi się mnie, jest u mnie w domu od 5 dni i prubuje ugryść mnie w palec, mam mu na to pozwalać?

    OdpowiedzUsuń
  18. mój chomik dalej mnie gryzie i nie mam pojęcia co robić. Może ktoś jeszcze coś zaproponuję ona naprawdę już zaczyna jeść z mojej ręki ale bardzo rzadko, a może to przez to że mam ją tylko dwa dnia?

    OdpowiedzUsuń
  19. Mój chomik nadal mnie gryzie może to przez to że mam ją tylko 3 dzień

    OdpowiedzUsuń
  20. Moja samiczka ma już kilka miesięcy i na początku była normalna i oswojona.Gdy tylko kogoś zobaczyła to wspinała sie na drzwi klatki i je gryzła żeby ją wyjąć i pogłaskać.Teraz jak podłoże ręke to na nią wchodzi i zaczyna lizać a potem gryźć. Próbowałam już z myciem rąk ale ona to nadal robi. Pomocy !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zwierzęta mogą lizać ludzi z kilku powodów:
      1. liżą bo okazują w ten sposób uczucia. Pokazują, że należysz do jego stada.
      2. liżą ponieważ brakuje im soli mineralnym. W tym celu kupujemy mineralny gryzak dla gryzoni. Takie gryzaki dostępne są w wielu smakach. Chomik może je podgryzać lub nie, wszystko zależy od jego upodobań.
      3. liże ponieważ Twoje dłonie pachną pożywieniem atrakcyjnym dla gryzonia. Nie bierz zwierzęcia na ręce, jeśli pachną one kremem.

      Usuń